ברוניסלב הוברמן OUT; צ'רלס ברונפמן IN

https://www.youtube.com/watch?v=iOR6YSByk70
הכנר ברוניסלב הוברמן זוכה במילון המוסיקה של  "פינגווין" לערך מתומצת  ושטחי מאד אילמלא הוזכרה בו הפעילות החשובה ביותר מבחינה יהודית וישראלית כאחד.
זה התרגום :
הוברמן ברוניסלב ( 1947-1882 ) , כנר פולני, שזכה להכרה עולמית : הוא ארגן בשנת 1936 את התזמורת הסימפונית של פלשתינה – א"י שהפכה לתזמורת הפילהרמונית הישראלית.
ותחת המונח הפילהרמונית הישראלית נכתב כך :
תזמורת שפועלת מתל אביב ( נוסדה בשנת 1936 על ידי ברוניסלב הוברמן כהתזמורת הסימפונית של פלשתינה-א"י. מאז שנת 1977 מנהלה האמנותי הוא זובין מהטה.
חלפתי על פני אתר האינטרנט של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ולא מצאתי שמו מעל לאתר , אף לא "לזכרו" ( כי מי הוא לעומת צ'רלס ברונפמן שעל הבניין  התזמורת הפילהרמונית, היכל התרבות, הוצב שמו). כשהייתי ילד , והייתי מגיע להקשיב לנגינה באולם מהדלת שברחוב הראשי, היו קוראים לאולם אולם היכל התרבות על שם ברוניסלב הוברמן.
אזכור לשמו של האמן החשוב הזה, מגדולי הכנרים של המאה העשרים, שנערץ על ידי ברהמס, יואכים, מאהלר ורבים אחרים ניתן בעמוד הפנימיים של האתר.

בישראל, כמו בישראל, יש מי שיאמרו : "מי זה הוברמן ? ברונפמן נותן כסף מגיע לו להיות על השלט בכניסה לאולם".
זהו : כף רגלי לא תגע ברצפת האולם הזה עד אשר יתוקן העוול הנורא הזה שעשתה התזמורת הזאת לאמן שהקים אותה מן האפר. הוא עבר , מעיר לעיר, ברחבי אירופה, וחילץ מצפרני הנאצים, מאז אלה עלו לשלטון בשנת 1933 , נגנים יהודיים שאותם הביא לארץ ישראל, להקים תזמורת פילהרמונית. היום, היא נחשבת אחת החשובות בעולם (לא בעיני, אגב, אבל מי אני).

שימו על השלטים את בעל המאה אבל אל תשכחו את הרוח, הנשמה, והכוח העצום שהשקיע האמן המדהים הזה. הוא עשה זאת מכספו הפרטי, מכספים שאסף במו ידיו, וכעת, מאחר והוא מת, ואין לו עורכי דין שייצגוהו, אז דורסים את שמו ומסירים אותו.
מי היה ברוניסלב הוברמן ?
וסיפור שהיה כך היה.
אני קורא מהעמודים הפנימיים של אתר התזמורת כך:
 26 בדצמבר 1936 נולדה התזמורת הפילהרמונית הארץ-ישראלית.

הכנר והמוסיקאי היהודי הדגול, יליד פולין, ברוניסלב הוברמן, אשר חזה את השואה המתקרבת, הצליח לשכנע כ- 75 מוסיקאים יהודים, שניגנו בתזמורות ידועות באירופה, לעלות לארץ ישראל וכאן, על חולות העיר תל-אביב, ליצור את מה שהוא קרא "התגשמות התרבות הציונית בארץ האבות".

לקונצרט הפתיחה, שנערך במגרשי התערוכה בצפון תל-אביב ב- 26 בדצמבר 1936, הזמין הוברמן את גדולי מנצחי הדור, ארתורו טוסקניני, אשר זנח למספר שבועות את תזמורת ה-אן' בי' סי המהוללת שלו כדי "להעניק טיפול אבהי לרך הנולד". המאסטרו הדגול, שברח קודם לכן ממולדתו איטליה בגלל עליית הפאשיזם, אמר, "אני עושה זאת למען האנושות".

העשור הראשון הצטיין בעבודה אינטנסיבית לגיבושה המוסיקאלי של התזמורת, אשר נגניה המעולים הביאו עמם סגנונות שונים. השפות ששלטו בתזמורת היו גרמנית, פולנית, הונגרית ורוסית. ה"צעירים" דיברו קצת עברית.

אבל מי הוא היה בכל זאת ?

אם כן, ברוניסלב הוברמן, שנולד בצ'סטוחובה, בדרום מערב פולין, היה ילד פלא מגיל צעיר ביותר. הוא היה בן בר מצווה שנים כשהביאו הכנר יוזף יואכים אל ברהמס הגדול כדי שזה יקשיב לילד הקטן מנגן את יצירתו הבלתי אפשרית :קונצ'רטו לכינור ותזמורת מספר 1 .

הוא ניגן את הקונצ'רטו כילד קטן והאגדות , חלק מהעדויות, מספרות שברהמס בכה כי הוא היה משוכנע שאיש לא יוכל לנגן את הקונצ'רטו האלמותי והקשה הזה.

בשנת 1896 , והוא בן 14 שנים, הוא הוקלט וההקלטה ניתנת להשמעה. איזו נגינה בוגרת ומדהימה. הוא מנגן כמה יצירות. הפסנתרן לא ידוע.
https://www.youtube.com/watch?v=F82Jz45nvs4

היצירה הראשונה שהושמע בהקלטה לעיל הייתה הנוקטורנו מספר 9 של שופן (שהותאם לכינור) והנה הוברמן המופלא מנגן את היצירה בבגרותו.

https://www.youtube.com/watch?v=ChJVhc285NU

הנה ברוניסלב הוברמן הבוגר מנגן את הקונצ'רטו הראשון של יוהאנס ברהמס שלוש שנים לפני מותו.
https://www.youtube.com/watch?v=iOR6YSByk70

הוא ניגן יצירות רבות ונחשב לכנר ענק שהצמיח כנרים ענקים.

ההופעה שהבאתי לעיל הינה מ 23 בינואר 1944 . הוא ניגן כאן בקרנגי הול בניו יורק עם התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק בניצוחו של ארתור רודז'ינסקי.

פעם ראשונה הוא ניגן את הקונצ'רטו הזה בחודש ינואר 1896 , בהיותו בן 13 . יוהאנס ברהמס היה נוכח באולם.  בסיום הנגינה, לאחר שהיה המום ונרגש מהנגינה, הוא הצטלם עם הילד וכתב לו : "המאזין המודה לך, יוהאנס ברהמס".
יוהאנס הבטיח שיכתוב יצירה עבור הוברמן אבל הוא לא הצליח להשלים משימה זו כיון שהוא נפטר בשנת 1897 . קצת פחות משנה לאחר המפגש בין השניים.

עם עליית היטלר לשלטון, והוא שם ענק בעולם המוסיקה, הוא שמע את הוראת אדולף היטלר לסלק נגנים יהודיים מהתזמורת. והוא החליט לצאת במסע חיפושים אחר כנרים יהודיים ברחבי אירופה. הוא ערך להם בחינות כשגבו אליהם.

הוא ידע שמי שיבחר יחייה ומי שלא יבחר ימות באירופה של היטלר.

ב 26 בדצמבר 1936 הוא קיים את הקונצרט הראשון של הסימפונית של פלשתינה-א"י בניצוחו של חבר קרוב, ארתורו טוסקניני.

אפשר להביא עוד ועוד הקלטות ומידע על ברוניסלב הוברמן.
אני האחרון בעולם שיכול לומר מי גדול ומי קטן בנגינה על כינור; מאידך – אני יכול לומר מי היה אמן גדול שראוי להערכת עולם. בוודאי, העולם היהודי והישראלי.
מעטים המנצחים שהקימו תזמורת (טוסקניני הגדול לא הקים תזמורת) – הוברמן נטל, כמו בחזון העצמות היבשות של הנביא יחזקאל, קבוצת נגנים שעמדו להשלח למחנות השמדה והקים את התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
ועל האולם המרכזי של התזמורת הקימו גל עד לבעל המאה ומשכיחים את המקים הגדול.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

טיול בהר הבית

הבית של נעמה